به گزارش شارا، در بخشی از سرمقاله این شماره که به قلم مهدی باقریان نوشته شده، آمده است: باید این واقعیت را پذیرفت که نشر الکترونیکی به طور چشمگیری الگوی انتشار را تغییر داده و درهایی را برای مدلهای تازه در صنعت نشر باز کرده است. به همین دلیل به نظر میرسد روابط عمومیهای ما باید خودشان را با تغییر این الگوها، تغییر داده و همزمان به استفاده ترکیبی از تکنیک ها و فنون انتشاراتی قدیم و جدید برای حصول به بهترین نتایج روی بیاورند.
هر چند دنیای نشر تحت تأثیر فناوری قرار گرفته است اما شاغلان روابطعمومی همچنان اعتقاد دارند نشر سنتی حتی با رشد سریع نشر دیجیتال منسوخ نخواهد شد و جایگاه خود را از دست نخواهد داد. شواهد کافی وجود دارد که ثابت کند چاپ وجود خواهد داشت و به صورتهای مختلف ادامه خواهد یافت و در همه جا در دسترس خواهد بود.
در مقاله تحلیل محتوای سازمان بر پایه OKR (اهداف و نتایج کلیدی)، دکتر حسن بشیر استاد ارتباطات بینالملل دانشگاه امام صادق علیه السلام بر این نکته اشاره میکند: «روش تحلیل محتوا » به هر دو شکل کمی و کیفی از مهمترین روشهای شناسایی و جمع آوری داده ها در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی است که دارای کارکردهای متعدد و متنوعیمی باشد.
در این روش، معمولاً، اسناد مکتوب نظیر نشریات مختلف، انتشارات عمومی، نسخههای محدود، اسناد کمیاب و نقشه ها و اسناد غیرمکتوب نظیر عکسها، فیلمها، آثار هنری به جای مانده از گذشتگان و سخنرانی ها مورد بررسی میگیرد و نتایج حاصل از آن به گونههای مختلفی منتشر میشود.
نشر الکترونیک؛ یک مطالعه تحلیلی اثر دکتر م. م. کوگانوراماث کتابدار دانشگاه، سورش یانگه دستیار کتابدار انستیتوی علوم اجتماعی تاتا و مالیکارجون آنگادی داده شناس انستیتوی علوم اجتماعی تاتا از جمله مقالاتی است که در این نشریه منتشر شده است: هدف نهایی هر سیستم اطلاعات، بهره برداری و استخراج اطلاعاتی است که موجب افزایش سطح آموزش، تقویت پیوندهای جامعه و تحریک مشارکت افراد در فرآیند تصمیم گیری برای توسعه بشر میشوند. اطلاعات تولیدشده، با استفاده از مدلهای گوناگون انتشار اطلاعات توزیع میشوند. فناوریهای جدید، فرایند انتشار و توزیع اطلاعات را متحول کرده اند. در سایه رشد اطلاعات، انتشار الکترونیکی به یکی از مبانی اعضای حاضر در جامعه اطلاعات تبدیل شده تا از آن برای ارائه اطلاعات صحیح، به افراد صحیح و در زمان صحیح بهره بگیرند.
این مقاله در تلاش است تا تاثیرات نشر الکترونیک و تغییرات رادیکال صنعت نشر را بررسی کند، علی الخصوص تاثیری که رسانههای الکترونیک و اینترنت به همراه دارند. محققین، مدلهای مختلف نشر الکترونیک و تغییرات و پیچیدگیهای محتمل در این فرایند را ارائه کردهاند.
در مقاله نشریه پیام صادق؛ یک مطالعه موردی تلاش شده است که یکی از اقدامات و فعالیتهای مهم دانشگاه امام صادق علیه السلام یعنی محتوای نشریه «پیام صادق» که ۲۴ سال بطور مستمر از طرف روابطعمومی این دانشگاه منتشر میشود، مورد تحلیل قرار گیرد.
تحلیل محتوای این نشریه بیانگر این است که اخبار، گزارشها، فعالیتها، عکسها و همه موارد مطرح شده در این نشریه، از یک سو از جامعیت خوبی نسبت به طرح مسائل دانشگاه مزبور داشته و از سوی دیگر از تعادل مطلوبی در پوشش همه بخشهای آن برخوردار است.
دکتر مریم سلیمی مولف و مدرس حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در مقاله الگویی برای طراحی و تولید آثار اینفوگرافیک در روابطعمومیها، تلاش میکند به توضیح و معرفی یک اثر اینفوگرافیکی مناسب بپردازد. وی معتقد است یک اثر اینفوگرافیکی باید از یک ساختار گرافیکی و یک روایت مناسب برخوردار باشد و در آن تعادل و توازن، سفیدخوانی، هارمونی، کنتراست و... رعایت شود. یادمان باشد که اینفوگرافیک، صرفاً کنار هم قرار دادن چند عکس و متن داخل یک باکس یا کادر با تنوع رنگی نیست.
در بخش گفتگو، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی میرلوحی عضو هیأت أمناء و مدیر کل روابطعمومی و بین الملل دانشگاه امام صادق علیه السلام به بررسی روابطعمومی مطلوب از دیدگاه قرآن و روایات و بررسی تجربه عملی روابطعمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام پرداخت.
وی در بخشی از این گفتگو، اظهار داشت: روابطعمومی در همه تصمیم گیریها و تصمیم سازی ها باید مشارکت کند و بلافاصله با انعکاس آنها در میان طبقات مختلف مردم بازخورد آنها را به مدیران برساند. پس روابطعمومی دست راست و بازوی قوی مدیریت است. اگر احیانا مدیر یک دستگاهی احساس کرد که روابطعمومی اسباب زحمت اوست و باید یک جایی آن را مشغولش کنیم و نگذاریم که حقایق را بیان کند اینجا بزرگترین ظلم را به خودش و سازمانش کرده است. به عبارت روشن تر، روابطعمومی کلید توسعه و رمز رشد یک سازمان و دستگاه است و پل ارتباطی میان سازمان و جامعه مخاطب آن سازمان میباشد.
همچنین در این نشریه، یادداشت ۱۵ درس مهم از روابطعمومی استاد هوشنگ عباس زاده به مناسبت درگذشت ایشان منتشر شده است: دانش آموختگان روزنامه نگاری و روابطعمومی در حوزه کار حرفه ای، وارد رابطه ای پیوسته با یکدیگر میشوند که سالهاست در میانه شفافیت و تیرگی، تلخکامی و شادکامی و بدبینی و خوشبینی در نوسان است و هوشنگ عباس زاده سالهاست که به این دانش آموختگان که بسیاری از آنان در سطوح عالی مدیریت سازمانها و وزارتخانه ها و شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی فعال بوده و هستند میگوید که «همیشه حق با مشتری است و این شما هستید که در قضاوت افکار عمومی از عملکرد سازمان موثرید. »
این یادداشت، دربرگیرنده نکات و توصیههای بسیار مهمی است که از بخشی از مقالات، نوشته ها و سخنرانیهای شادروان استاد هوشنگ عباس زاده استخراج شده است.
در بخش یادداشت ها چند مطلب ارزشمند درج شده است. سعید معادی مدیر امور روابطعمومی و حوزه مدیریت بانک توسعه تعاون در یادداشت روابط عمومی، تولید محتوا و شبکههای اجتماعی به این نکته اشاره کرده است که: یکی از مشکلات اصلی روابط عمومی، ایجاد محتوای مناسب با کسب و کار میباشد. اینکه چگونه محتوایی را تولید کنند که مناسب با مخاطبان وبسایت باشد و پیدا کردن یک منبع معتبر کاملا سخت است. امروزه چالش اصلی روابطعمومی داشتن ایده برای تولید محتواست و ایده پردازی مستلزم خلاقیت و نوآوری است ضمن آنکه امروزه مهم این است که روابطعمومی در امر ارتباطات، اطلاع یابی، اطلاع رسانی و اعتماد سازی به مزیتهای چندگانه تکیه کند تا فقط به یک مزیت.
علی چراغ زاده مدرس گرافیک و پژوهشگر حوزه انتشارات در یادداشت تاثیرات متقابل فرم و محتوا در زیباشناسی اثر چنین مینویسد: انتخاب فرم مناسب میتواند محتوا را مورد توجه قرار داده و در تاثیرگذاری محتوا دخالت مستقیم داشته باشدو همین طور محتوای پربار و وزین میتواند توجه به یک فرم و قالب را بیشتر کند مانند اشعار مولانا یا عطار که فی المثل عطار معتقد است که اگر اطمینا ن داشتم که حرفهای من با بیان معمول مورد توجه قرار میگیرد، هیچ گاه به سراغ شعر نمی رفتم و این قدرت و توانایی فرم یا قالب که همان شعر است را میرساند و متقابلا ما میبینیم که محتوای پربار اشعار مولانا و عطار و دیگران ... چقدر در گرایش ما به شعر موثر بوده اند.
هیچ کارخانه ای به اندازه ذوب آهن در اجتماع ریشه دار نیست، عنوان یادداشتی است که توسط منصور یزدی زاده مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان به نگارش درآمده است: در عصر رقابتی امروز مفهوم نام تجاری (برند) عامل اصلی ترویج، توسعه و پیشرفت کالا یا خدمات در بازارهای ملی و بین المللی به شمار میرود. در این راستا راهبرد هوشمندانه ای که دانش روابطعمومی برای مدیران طرح ریزی مینماید، تغییر رویکرد از تولید محور به مشتری محور است. صاحبان کالا مبالغ هنگفتی خرج میکنند تا بگویند محصول یا خدمات ما از دیگر محصولات متمایز است و جایگاه ویژه ای در بازار دارد اما این خط مشی مردود است. در حال حاضر مطابق با طبقه بندی ذینفعان در گروه برون سازمانی، این مشتری است که تصمیم گیرنده نهایی است و نه تولید کننده.
مسئولیت اجتماعی در گروه اویک، عنوان یادداشتی است از حمید مختاری که مدیر روابطعمومی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت میباشد. وی در خصوص فعالیتهای شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی چنین نوشته است: مسئولیت اجتماعی، از همان آغاز شکل گیری اویک در مأموریتها و سیاستهای این شرکت تعریف شد و اویک در طول بیش از سه دهه فعالیت تلاش کرده است توجه ویژه ای به محیط پیرامون خود داشته باشد. از این رو، نه تنها خود را در برابر کارکنان و سازمان، بلکه در نگاهی کلان تر، در برابر جامعه و محیط پیرامون نیز مسئول و پاسخگو میداند و درباره مسائل اجتماعی و دغدغههای اقشار مختلف مردم احساس مسئولیت میکند.
همچنین فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه و محمود باوندپور مدیر روابطعمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاد ه ای استان کرمانشاه با انتشار یادداشت هایی در این شماره از فصلنامه با عناوین روابط عمومی، تریبون زنده هر سازمانی است و روابطعمومی کاهش دهنده شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی است، نظرات شان را در باره اهمیت و جایگاه روابطعمومی در ایران و سازمان ارایه دادند.
یادداشت مسئولیت اجتماعی محور فعالیتهای روابطعمومی ذوب آهن اصفهان را علیرضا امیری مدیر روابطعمومی شرکت ذوب آهن اصفهان به رشته تحریر درآورده است. وی در این نوشته تصریح میکند: ذوب آهن اصفهان در اغلب فعالیتهای خود ضمن بهره گیری از متخصصان حوزههای مختلف روابطعمومی بر توان داخلی کارکنان این مجموعه تکیه دارد و فعالیتهای مختلف از جمله تولید محتوا، شرکت در نمایشگاههای مختلف، برگزاری مراسم، فعالیت در حوزه وب، ساخت تیزر و کلیپ، افکارسنجی و... و. را با استفاده از کارکنان خود ساماندهی مینماید.
«روابط عمومی» و مسئولیت اجتماعی سازمان نوشته محمد مظفرخرمی مدیر روابطعمومی بیمه آسیا از منظر بیمه ای، مساله مسئولیت اجتماعی را مورد واکاوی قرار داده است: روابط عمومی، «روح» مسئولیت اجتماعی در سازمانها را بیدار میکند. اساسا مسئولیت اجتماعی چهارچوبی است که شرکت ها و موسسات از طریق آن با هدف ایجاد تاثیر مثبت بر محیط پیرامون خود، استفاده میکنند و به وسیله آن، نه تنها به دیگران یاری میرسانند بلکه باعث جلب نظر و تشویق مخاطبان خود میشوند.
مهندس وحید قربانی مدیر ارتباطات و حوزه ریاست شرکت مبین وان در یادداشت خود تحت عنوان استارتاپ ها و روابطعمومی دیجیتال نوشته است: با روابطعمومی دیجیتال، شما با خواسته ها و نیازهای بازار هماهنگی بیشتری دارید و میتوانید استراتژیهای بازاریابی بهتری ایجاد کرده و عملکرد خود را در بازار بهبود بخشید. این کار پایگاه مشتریان شما را گسترش داده و کسب وکارتان را نیز رشد میدهد. زمانی که شما استفاده از ابزارهای جدید و دیجیتال را در روابطعمومی تعطیل کرده اید، سایر کسب وکارها در حال جلب مشتریان و گسترش دسترسی به محصولاتشان در سطح جهان هستند. بنابراین حرکت کنید و روابطعمومی دیجیتال را شروع کنید.
برسیم/ نگاهی مسئولانه به برنامههای ارتباطی اثر دکتر فرید میرموسوی- مدیر روابطعمومی بیمه دی، نگاهی دارد به کارزار تابستانه بیمه دی و مینویسد: هدف اصلی بیمه دی از برنامه «برسیم» انتقال پیامی بود با مقصود برندسازی و ایفای مسئولیتهای اجتماعی به تناسب شرایط زمانی و مکانی) افزایش سفرهای جاده ای در فصل تابستان). با توجه به این هدف ارتباطی، از میان تمامی حوزه ها و موضوع هایی که بیمه دی میتوانست در بستر آنها مسئولیت اجتماعی خود را با مخاطبان در میان بگذارد، حوزه رانندگی ایمن و مسئولانه انتخاب شد تا تأکید بیشتری باشد بر فرهنگ درست رانندگی و کاهش مخاطرات آن. ناگفته پیداست که این حوزه به شکلی گسترده با زمینه کاری بیمه مرتبط است.
در گزارش ارزیابی چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی آمده است: هیات داوران چهاردهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی ضمن تقدیر از تمامی روابطعمومیهای کشور که با حضور خود در این رقابت علمی و آموزشی شرکت کرده و بر غنای آن افزودند، بر بهره گیری بیشتر روابطعمومی ها از تکنولوژیهای نوین ارتباطی در مسیر انتشارات مکتوب و الکترونیکی توام به آموزشهای علمی و کاربردی در این حوزه تاکید مینمایند.
این نشریه که همزمان با برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی منتشر شده با اشاره به این که این جشنواره مورد استقبال قرار گرفته، آورده است: آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی همزمان با برگزاری پنجمین همایش تخصصی تولید محتوا در روابطعمومی با هدف تبیین و بررسی جایگاه و اهمیت تولید محتوا در فعالیتهای انتشاراتی، شنبه نهم شهریور ماه از سوی انجمن متخصصان روابطعمومی در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان روابطعمومی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای بخشهای دولتی و غیر دولتی برگزار شد، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با موضوع نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر همه رسانه ای و چند رسانه ای شدن نشر روابطعمومی ها، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابطعمومی با موضوع گریز ناپذیری اعمال تغییرات در روند برگزاری جشنواره با نگاهی به آثار و محصولات روابطعمومی ها در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات، محمود مختاریان مدرس دانشگاه و رییس هیئت داوران چهاردهمین جشنواره با موضوع تایپوگرافی و کاربرد عملی آن در روابطعمومی با تاکید بر کتاب و پوستر، حسن بشیر استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه امام صادق ع با موضوع تحلیل محتوا و نقش آن در برند سازی سازمان و مطالعه موردی نشریه پیام صادق و همچنین علی چراغ زاده مدرس دانشگاه با موضوع تاثیرات متقابل فرم و محتوا سخنرانی کردند.
همچنین در این شماره برخی رویدادهای مهم روابطعمومی پوشش داده شد.
فصلنامه کارگزار روابطعمومی به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مهدی باقریان و با سردبیری زهرا بابازاده گان منتشر میشود.
نظر شما